FOTOGRAFIE

< TERUG NAAR FOTOGRAFIE OVERZICHT

MIRO SVOLIK
BIG WOMAN - LITTLE MAN

'Are Svoliks three new series not merely a photographic metaphor of time, light and the female body? Is photography no more than a collection of dead moments - a 'corpse of time'? Is it no more than a 'gallery of light' of a world created from poetry? Do men not create photographs only in order to be able to touch women's bodies not only with their hands, but also by techno-images? Are these not the last records of man - a genetically unmodified author?' zo vraagt Vladimir Beskid zich af in zijn inleiding. Het werk van Miro Svolik is opgenomen in een aantal belangrijke collecties, waaronder het Museum of Modern Art te New York, International Center of Photography te New York, Museum of Fine Arts te Houston.

Inleiding: [Engels/Slowaaks] Vladimir Beskid
Vormgeving: Barends en Pijnappel
24 pagina's / 21 x 23 cm
ISBN 978 80 87448 007
ZIE ANTIQUARIAAT



MIRO SVOLIK
THE WAY TO THE CENTRE

Dit eerste grote overzichtsboek van de Tsjechische fotograaf Miro Svolik (1960) omvat een periode van twintig jaar: 1984-2004. Helder en spiritueel maakt hij zijn dromen waar in overtuigende zwart-witfotografie. Het werk van Miro Svolik is opgenomen in een aantal belangrijke collecties, waaronder het Museum of Modern Art in New York, het International Center of Photography in New York en het Art Institute of Chicago. The Way to the Centre is een uitgave van Argo te Praag i.s.m. Voetnoot.

Fotografie: Miro Svolik
Teksten: Anna Farova, Vladimir Beskid, Eva Slamova, Lucia Lendelova (Engels, Tsjechisch, Slowaaks)
Vormgeving: Henrik Barends
168 pagina's 24 x 29 cm geïllustreerd
ISBN 9071877 876
ZIE ANTIQUARIAAT



WAT ZIE IK?
AMSTERDAM STAD VAN FOTO'S

Onvermoede foto's van Nederlands hoofdstad: 280 verrassende en vervreemdende beelden, afkomstig uit de archieven van het Maria Austria Instituut / MAI. Voor Wat zie ik? is een keuze gemaakt die loopt van 1930 tot het begin van deze eeuw, met een accent op de jaren 50, 60 en 70. Het is fascinerend te zien hoe in de loop van de tijd niet alleen de mens, het mensbeeld en de stad veranderen, maar ook de visie van de fotograaf, het camerastandpunt en de wijze van fotograferen. 'Hoe tijdgebonden is de stad, de mens in de stad? Soms lijkt lang geleden veel dichterbij dan vroeger, dan weer lijkt het nabije verleden heel ver weg...' schrijft Jessica Voeten in haar boeiende inleiding.

Samenstelling: Barends en Elligens
Inleiding: Jessica Voeten, nawoord Titus Yocarini
348 pagina's 185 x 165 mm 280 foto's
ISBN 9789078068808
Euro 19,00



JACQUIE MARIA WESSELS
CITYSCAPES en BIRDMEN

Jacquie Maria Wessels portretteerde tussen 2006 en 2009 in Suriname en in Nederland vele stoere Surinaamse mannen die bezeten zijn van hun zangvogeltje. De 'gekooide' vogel is de hoofdrolspeler in zangvogelwedstrijden. Bij deze 'populairste sport van Suriname' komen mannen uit alle bevolkingsgroepen gemoedelijk samen om vreedzaam te strijden over welke vogel het beste zingt en wie de hoofdprijs wint. In Paramaribo fotografeerde Jacquie Maria Wessels eveneens stadsgezichten waar typisch Surinaamse muurschilderingen domineren: met de hand geschilderde reclame-uitingen bevatten hyperrealistische afbeeldingen van o.a. gereedschappen, soepblikken, havermout, hotdogs en aansporingen als 'Doe je best op school'...

Tekst: [Nederlands/Engels] Michiel van Kempen
Vertaling: Donald Mader
Vormgeving: Barends en Pijnappel
204 pagina's / 22 x 24 cm / hard cover
ISBN 978 90 78068 662
29,00 Euro



< TERUG NAAR FOTOGRAFIE OVERZICHT